20-01-2011

Verkorten van een jeans met het behouden van de zoom

Retoucheren, ik hààt het! Het blijft dan ook altijd te lang liggen. Je hebt altijd wel wat te retoucheren, buiten kleding ook in je interieur. Zelfs je relatie heeft af en toe een beurt nodig, alleen kan je dat niet best te lang laten liggen... Nu was er dus een broek die voor de man des huizes te lang was. Ze is niet veel te lang, maar net lang genoeg om na een maand een doorgetrapte jeans te hebben. Vaak worden zulke broeken dan verkort en dan heb je zo'n lelijke zoom.
Ik zorg ervoor dat de originele zoom behouden blijft op deze manier:
  • Voor het verkorten van een broek moet je zorgen dat ze natuurlijk op de juiste lengte hangt.
  • Dit doe je door de persoon in kwestie die de broek dragen zal als paspop te gebruiken.
  • Doe zelfs de riem erin als ze die altijd dragen.
  • Zorg dat de broek niet te hoog is opgetrokken of te laag hangt.
  • Schoenen moet men ook altijd aandoen.
  • Je spelt de broek af wanneer de zoom gelijk hangt met de hak.
  • De waarde die teveel is kan je dan afspelden onderaan tegen de zoom.
  • Vergeet niet de stiknaald te verwisselen naar een jeansnaald.
  • Gebruik een stikzijde die de kleur heeft van je jeans.
  • Wanneer je dit zorgvuldig doet en de broek verkort op de volgende manier zie je er haast niets van.

Stik evenwijdig, haast tegen de originele zoom aan.

Keer de broek om en zorg ervoor dat de naad netjes naar boven ligt zoals hierboven.

Stik op 2 mm de naad vast.

En eigenlijk duurde het langer om dit online te zetten dan de broek te verkorten, dus eigenlijk is dit meestal zo geflikt. Indien de broek veel te lang is en je dus een veel te lange naad hebt, knip hem dan af op een cm en ga er een keertje over met een zig zag steek. Maarrrr voor je knipt laat hem voor alle zekerheid toch maar eerst even passen...

4 opmerkingen:

  1. oh, dat is handig zo, dank je wel voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verstelwerk noem ik het ondankbare stikwerk, je haalt er geen eer van en dus stel je het graag even uit om leukere dingen te doen. Ik heb ook nog twee jeans liggen die af moeten, ik zal maar eens aan de slag gaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha! Leuk zo'n tip! Al heb ik die hier niet nodig met die lange stelten in huis...... Maar ik kan me voorstellen dat verstellen niet van iedereen de hobby is. Ik heb er nog wel lol aan omdat bij mijn verstelwerk alleen de koeien het zien. Dus ik ga los met gekke lapje, felgekleurd naaigaren en zigzag steekjes om die kapotte werkbroeken weer wat op te fleuren. Maar ojeeee, een broek verstellen die naar 'de buitenwereld' aan moet??? Brrr dan meld ik me gauw voor nette tips!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo mij mogen ze alles brengen voor te herstellen,doe het heel graag,kan ook veel ben afgestudeert en doe het nog altijd even graag,,zou elke dag wel kunnen bezig zijn
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen