23-04-2012

Massey Ferguson, pure nostalgie!

Dit is pure nostalgie, deze tractor van '65 kocht mijn pa begin jaren '90. Ik kan me nog herinneren dat er geen oranje zwaailicht verplicht was, dat ik hem deed starten met een mes, dat hij veel werk verlichte wanneer we de paardenstallen uitmesten, we deze rakker de stal inreden, de mest zo in een bakje smeten en er niet veel kruiwagenwerk meer aan te pas kwam. 

Ik herinner me nog dat ik samen met mijn broertje, die 10 jaar jonger is, nu inmiddels letterlijk grote broer , gras ging maaien met een cirkelmaaier. Het gemaaide gras legde we nadien op de cirkelmaaier om het zo naar huis te voeren en het lekkere malse gras aan de paarden te geven. 
Eén keer ging het bijna mis, door het gewicht achterop de maaier werden de voorste wielen lichtjes van de grond getild. Bij het vertrekken, in een te hoge versnelling weliswaar, slingerde we van de ene kant van de straat, naar de andere kant van de straat. In de verte kwam een tegenligger ons tegemoet die al snel met zijn lichten begon te flikkeren en met zijn wijsvinger op zijn voorhoofd tikte. De kleine broer had toevallig een oranje petje op, nam het in zijn ene hand, stond recht en begon fel in het rond te zwieren (a ja, zoals de echte zwaailichten!). Alleszins, we zijn heelhuids en zonder stukken thuisgekomen en de paarden konden genieten van het lekkere malse gras. Als ik eraan terug denk komt er telkens gelijk een glimlach tevoorschijn.

Het voordeel van die oude tractors en ook auto's is dat je er nog zelf aan kan sleutelen, de auto's van nu kan je amper nog zelf herstellen en er is al bij veel dingen een computer voor nodig om deze terug aan de praat te krijgen. 
Mijn pa is super handig en begon aan een huzaren werk. Het opknappen van deze Massey Ferguson. (Ik heb me vanmiddag rot gezocht achter de foto's die Anna had genomen toen deze Massey als kleine stukjes legoblokjes uit elkaar lag. Helaas nergens te vinden!!! (grmfff....)) Een voor en na had, leuk geweest maar helaas! Maar elk stukje heeft dus in zijn handen geweest en is netjes opgepoetst en daar waar nodig hersteld of vervangen. 

De Massey kreeg wat hij verdiende, hij werd terug in de originele kleur opgespoten. Hij ziet er fantastisch uit en klinkt zalig in de oren. 

En de kleinzoon krijgt zijn eerste rijles, niet op een pony maar op een tractor dan.

Hier mag over gestoeft worden toch en dan hebben we het niet alleen over die tractor maar ook over mij pa! Knap gedaan pa!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten