26-06-2011

Tweelingen en opvoeding

Toen we pas wisten dat we zwanger waren van een tweeling kwamen eerst de praktische vragen boven. Oei, de auto te klein, te kleine slaapkamertjes, hoe gaan we dat organisatorisch allemaal aanpakken... Maar eigenlijk valt dat praktische allemaal reuze mee (pas op, eerlijk gezegd, toen ze de leeftijd van 2 jaar hadden was het voor mij best wel moordend en aten de kinderen mij letterlijk op van energie) en rol je van het ene gewoon in het andere zo gaf ik ze steevast samen melk en spendeerde de eerste 3 maanden 8 uur per dag enkel al aan het "voeden". Met 8 voedingen kon je niet anders dan ze samen eten te geven of ik had uren te kort. Het praktische valt dus eigenlijk goed mee, maar dan komt het opvoeden ervan... Het zou makkelijk zijn geweest moest er gelijk met de bevalling een handleiding uitkomen (een ON / OFF button is soms ook meegenomen) maar helaas gebeurt dat niet en moet je zelf op zoek gaan. Je praat wel eens met andere 2ling moeders en kan bij elkaar herkenningspunten vinden. Toen ik vorige maand wakker lag met de vraag of ik de 2ling al dan niet zou moeten scheiden in het eerste studiejaar begon ik te surfen midden in de nacht. Nogal snel kwam ik bij TWINspiratie terecht. Suzanne Lagerweij, moeder van 2ling merkte door ervaring dat er weinig bruikbare info te vinden was. Door haar pedagogische achtergrond verdiepte ze zich in tweelingstudies en is er zelf over gaan schrijven om meer mensen te kunnen inlichten. Haar blog TWINspiratie geeft je als tweelingouders online opvoedingsondersteuning, Zeer aangenaam als je midden in de nacht je slaap niet kan vatten door het wakker liggen daarvan... Ze heeft ook een Twinvideoblog en hey kijk kennen wij die "ik ben zot op mijn goudvis meiden niet ergens van?

1 opmerking:

  1. Wat fijn voor je dat je een soort "lotgenoten"-groep hebt gevonden! Niet dat jouw tweeling zo'n zware ellende zijn ;-) maar ik kan me goed voorstellen dat een tweeling opvoeden anders is dan een eenling.

    BeantwoordenVerwijderen