03-11-2011

Moestuin winterklaar maken

Een maand geleden had ik de bessentuin al onder handen genomen. Nu was het tijd voor de rest van de moestuin. Ik had super hulp ingeroepen want er lag wel 5 m3 compost dat moest weggewerkt worden. Afgelopen maandag was "de dag", ideaal weertje en de kindjes waren bij de grootouders. Het is zoals het is, ik ben daar eerlijk in, op zo'n dag kan je dan eens lekker doorwerken en hoef je niet op uur en tijd eten te maken of billen te vegen als ze luidkeels roepen "mama ik heb kaka gedaan!!!". Gewoon lekker doorwerken , en als je dan met z'n 2 bent gaat het eens zo snel.

Eerst plante ik in de bloementuin nog wat tulpen, narcissen en andere knolletjes bij. Nadien oogsten we de rapen, pompoenen, de laatste aardappelen en nog wat boontjes. Boontjes om te doppen, ik ben wel wat laat maar dankzij het late warme weer komt dit wel OK. Ik ga ze drogen en probeer ze uit voor in de soep en een ander deel probeer ik volgend jaar uit om nieuwe plantjes te krijgen. De resten gedroogde plant van de sugarsnaps waren helemaal uitgedroogd, ideaal om 's avonds de kachel mee aan te steken.

De moestuin werd ondertussen door Albin omgespit. Door het omspitten voor de winter kan de vorst goed op de kluiten inwerken. De grond verweert dan beter zodat er meer voedingsstoffen beschikbaar komen. Wat eigenlijk gewoon wil zeggen dat de grond op deze manier vruchtbaarder wordt.Om de grond nog vruchtbaarder te maken legde we er krantenpapier op én een laagje compost. De moestuin ligt er nu heel netjes bij en doet stilletjes zijn werk. Ben eens nieuwsgierig hoe groot volgend jaar mijn pompoenen staan!



voor 






na...

De uitgeschoten broccoli laten we nog staan voor de konijntjes.
De hangmat zou eigenlijk binnen moeten maar bij droog weer ligt er steeds iemand in.

en ondertussen zagen we dit gebeuren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten