26-09-2012

DIY fix up a ripped jeans!

Over het algemeen heb ik niet te klagen kwestie van kapotte broeken en dergelijke, onze grote kletskop draagt best wel zorg voor zijn kleren. Maar nu de laatste tijd doet hij een partijtje voetbal tussen notenleer en woord, (soort opleiding toneel). 2 Keer na elkaar kwam hij thuis met groene knieën en een gat erin. Voor de rest is de broek nog goed maar met een extra verluchtingsgat in zijn broek naar school vind ik er net over dus een retouche vandaag. 

Omdat ik retouches haat en liever niet heb dat de mensen me vragen om 't een of 't ander te herstellen, (want het is niet omdat ik graag naai dat ik ook graag een herstelling maak hé) maak ik er een overzichtelijke post van. 
Wat te herstellen? Kijk hier zie! DIY fix up your ripped jeans!


maak een opening aan de buitennaad van je broek
 knip een lapje van een oude jeans 


 leg het lapje met de donkere kant tegen het gat
speld het vast

neem geen zwarte of blauwe draad, 
ga voor grijs bij een afgewassen jeans dat valt het minste op!



stik met een stopsteek in rechte lijnen over het gat, 
en minstens 1,5 cm links rechts onder en boven het gat, 
hou goed in de gaten dat je niet per ongeluk je broek toe stikt, 
desnoods maak je het gat aan de zijnaad groter

of stik met rechte steek of zigzag steek volgens afbeelding 6


stik de zijnaad terug toe
en werk de naad netjes af


knip het teveel af het lapje en werk af met een zigzag steek


voila!
links onder zie je hoe je moet naaien met een rechte en zigzag steek.

Succes!


1 opmerking:

  1. Oh doe je dat zo! Of lijkt het makkelijker dan het is? Bij mij zit zo'n kniestuk toch vaak schots en scheef!

    BeantwoordenVerwijderen