21-12-2010

Feestsalade met gerookte eendenborst en granaatappel

2 Weken terug spraken we af met vrienden, in de plaats van een apres-ski, werd het een pre-ski. Kwestie van de avond een leuke naam te geven. Alleszins iedereen zou wat hapjes maken. Ik vond dat ideaal want ik had immers proefkonijnen nodig om te kijken wat ik al dan niet zou maken voor het oudjaarsdiner. Je zou misschien denken, mens toch begin je er dan al mee maar kijk, ik sta gewoon graag in de keuken. Ik wilde toch wel wat maken wat enige uren van tevoren kan, een gerecht dat je zo kan vastpakken en gelijk zelf mee aan tafel kan schuiven. Het werd een feestsalade met gerookte eendenborst en granaatappel. Die granaatappel kleurt ontzettend mooi en fris en past ongeloofelijk goed bij deze salade. Ik serveerde daarvoor een bospaddenstoelensoepje. De room had ik van tevoren lobbig geklopt en in melkflesjes gegoten. De salade vond ik zo lekker dat ik niet meer kon wachten tot oudjaar, ik maakte hem vandaag opnieuw maar deze keer kocht ik de gerookte eendenborst, zo ben je nog sneller klaar. Serveer a la minute je dressing (bvb in een melkflesje, niet te vol gevuld zodat je nog goed kan schudden) Vijgen of peer is er ook lekker bij maar let bij de peer op de verkleuring, dat kan je beter 5 min tevoren doen!

voor 4 personen (in 15 min geflikt)
  1. zakje rucola
  2. 1 granaatappel doorsnijden en met houten lepel de vruchtjes eruit kloppen (doe dit wel in een apart potje zodat je eventuele slechte er makkelijk uit kan halen)
  3. handje walnoten hakken
  4. 200 gr eendenborst, eventueel al in plakken, 3/4 snipper je bvb met een schaar de rest drappeer je straks wanneer het in het glas of bordje ligt.
  5. meng voor de dressing 4el olijfolie met 1 el rodewijnazijn, 1 el bramenjam en 1el vlierbloesemlikeur goed samen tot het een homogene massa is.
  6. Serveer in een glaasje als hapje of op een bord als voor of hoofdgerecht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten