31-05-2011

Vlierbloesem-/sinaasappelgelei

Vorig jaar maakte we vlierbloesemlikeur en de alcoholvrije vlierbloesemsiroop. Die gebruikte we in bvb in de Cava, Prosecco of hier in een feestsalade als dressing.  Dit jaar maken we vlierbloesem-/sinaasappelgelei.
  • Neem wat rijpe persappelsienen en pers ze uit.
  • Leg daarin een 10 tal schermen.
  • Leg er een opengesneden vanillestokje bij
  • Laat max 2 dagen trekken in koelkast
  • Met een kaasdoek zeef je het sap
  • Weeg dit af en meet je suiker af, 3/4 sap op 1 kg minuutsuiker (geleisuiker)
  • breng al roerend aan de kook en laat 4 min doorkoken
  • Giet af in zuivere afgekookte potjes
Als je nu niet zo voor gelei of confituur ben maar wel gek op salades bent is het volgende ideaal om te gebruiken in dressings.
Om het je gemakkelijk te maken kan je sap kopen versgeperst, je kan ook de schermen vervangen door vliersiroop en dan hoef je geen 2 dagen te wachten. Maar let op, dit is wel héél zoet (omdat er in de siroop al suiker zit) en een aanslag op je tandjes zeker tussen een boterhammetje. Daarom is deze ideaal in dressings.


4 opmerkingen:

  1. Oh mjammie! Ik heb gelijk geleisuiker in huis gehaald! Nu wachten tot de zon schijnt want volgens mij kan ik dan het beste de bloesems plukken? De siroop staat al in flessen, maar nu de confiture dus!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh heerlijk, ik kocht ooit vlierbessen-sinaasppelconfituur bij Ikea. Ik hoop dat deze even lekker is. Nee, lekkerder natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hierzé, direct gevonden...waar zo'n koffietafel nog goed voor is!!
    ik heb ook wel tijd maar doe veel andere dingen zoals naaien(zie ik dat hier toch ook in het lijstje rechts opduiken!!) dierct gaan kijken DOEIKES

    BeantwoordenVerwijderen